Piвнe-Paкуpc - просто ЦIКАВА газета №216 від 01.12.2005p.
Передплатний індекс:
23429
Тел. +38(0362) 623131, (098)0565477

#Ракурс освіти

»Україна» - єдиний ВНЗ рівних можливостей

Запроваджена в університеті дистанційна форма навчання дозволяє здобути вищу освіту людям з особливими потребами

Звичайно, Рівненський інститут Відкритого міжнародного університету розвитку людини «Україна» не може похвалитися такою багатою історією, як, зокрема, державні вузи регіону. Проте він має чим пишатися, оскільки є структурним підрозділом єдиного в державі вищого навчального закладу інтегрованого типу, котрий взяв на себе місію навчати на рівних зі здоровими людей з особливими потребами. Про цю сферу діяльності інституту розмова кореспондента «РР» з його ректором Віталієм ПРОЦЮКОМ.

- Віталію Кононовичу, будь-якому почину передує ідея. Кому, власне, належить задум створити умови для навчання людей з певними фізичними вадами?

- Запровадження дистанційної форми навчання, котра, зокрема, передбачена для людей з особливими потребами, розпочалося з ініціативи першого міністра освіти за часів незалежності України Петра Таланчука. Саме він привернув увагу громадськості до проблеми, котра зводиться до того, що численна категорія молодих соціально незахищених людей є за межами освітніх послуг держави. До того ж, з кожним роком в Україні зростає кількість молоді з певними вадами розвитку. Так, у державі нараховується майже три мільйони інвалідів, з яких понад сім тисяч проживає в Рівненській області (серед них - понад 3,5 тисячі віком від 16 до 30 років). Не маючи професії, вони залишаються абсолютно неконкурентоздатними на ринку праці, а, отримавши підготовку чи в дистанційному центрі, чи в університеті, мають можливість працевлаштуватися. Ця ідея організації дистанційного навчання втілилася в створення університету «Україна», соціально спрямованого на навчання студентів-інвалідів. Спочатку, щоправда, освітні технології базувалися на загальноприйнятих державних стандартах. А далі, після підписання Академією наук України і Міністерством освіти меморандуму про запровадження дистанційної форми навчання, спектр послуг почав суттєво розширюватися.

- У чому полягає відмінність дистанційної форми навчання від стандартних?

- Насамперед, у тому, що молода людина з особливими потребами має можливість навчатися за місцем проживання. Тобто це не спонукає її їхати у великі міста, що ускладнює ситуацію через фізичні вади. Студент отримує завдання на паперових чи електронних носіях й аналогічним способом звітується перед викладачами-методистами про їх виконання. Таким чином підтверджує свій освітній рівень. До речі, нині ця форма, належно оцінена молодими людьми з особливими потребами, набуває дедалі більшого розповсюдження. Після вдало проведеного на базі університету «Україна», експеримент підхопили й інші навчальні заклади держави. Щоправда, далеко не кожен студент-інвалід може дозволити собі комп'ютер, за допомогою якого підключитися до мережі Інтернет, щоб спілкуватися з центром дистанційного навчання (а при інституті, крім базового, створено ще 16 локальних в районах області) й одержувати завдання й аналогічним чином відправляти їх. Тому існує альтернатива - паперові носії, тобто людина користується послугами пошти. Разом з тим, єдине, що залишилося традиційним і стандартним, - складання державних іспитів, на які студент змушений приїхати особисто.

- Які саме спеціальності здобувають у вашому навчальному закладі студенти з особливими потребами на дистанційній формі?

- В університеті «Україна» нині здобувають вищу освіту в цілому понад 30 тисяч студентів за 58 професіями. Якщо говорити про Рівненський інститут, ми готуємо фахівців за 8 спеціальностями: психологія, соціальна робота, медична психологія, менеджмент, облік та аудит, правознавство, фінанси та комп'ютерний екологічний моніторинг. Щодо дистанційної форми навчання, то нею, зокрема, охоплено 765 студентів. Проте це далеко не весь контингент людей з особливими потребами, який здобуває освіту в нашому ВНЗ. Для тих, хто навчається на стаціонарі чи заочно, для успішної їх адаптації до нових умов при Рівненському інституті ВМУРоЛ «Україна» створено центр професійної, соціально-психологічної та фізичної реабілітації молоді з особливими потребами. Нами на 48 тисяч гривень придбано апаратури та техніки для реабілітації і підтримки фізичного здоров'я студентів, де під керівництвом досвідчених медиків і викладачів фізкультури займаються студенти, в тому числі з особливими потребами.

- За яких умов ваш ВНЗ приймає на навчання людей з особливими потребами?

- На навчання молодь з особливими потребами приймаємо за реабілітаційними картами. Якщо молода людина-інвалід перебуває на спостереженні в медичній установі, на неї заводиться реабілітаційна карта. Медик дає рекомендації, чи зможе вона займатися і що їй протипоказано. В цій реабілітаційні карті зазначено, що за професійним спрямуванням молода людина може навчатися певній професії. І вже, виходячи з цих рекомендацій, пропонуємо спеціальності, за якими готуємо фахівців. Сьогодні, якщо взяти в розрізі аналізу студентів, які в нас навчаються, це, в основному люди, з вадами зору, слуху, загальних захворювань (інваліди дитинства), є також з порушенням з опорно-рухового апарату. На жаль, не приймаємо інвалідів першої групи, оскільки наразі не можемо забезпечити для них належні умови навчання. Сподіваємося, що з часом держава допоможе в цьому плані, тоді створимо можливість здобувати вищу освіту й для цієї категорії людей з особливими потребами.

- А чи існують якісь пільги для таких студентів?

- Безумовно. Частина студентів з особливими потребами в нас навчається за рахунок відділення фонду «Соціального захисту інвалідів», інші самостійно знайшли собі спонсорів. Решта, якщо бачимо, що молода людина-інвалід - обдарована, особливо з сільської місцевості, допомагаємо шукати меценатів, залучаємо комерційні структури до оплати навчання. До того ж, незважаючи на те, що Рівненський інститут університету «Україна» лише на стадії розвитку, тільки в минулому році надав пільг на навчання незахищеним категоріям студентів на 46 тисяч гривень. До цієї категорії, до речі, окрім інвалідів, належать сироти і напівсироти, студенти з багатодітних сімей. Разом з тим, маємо неабияку надію, що за підтримки держави та небайдужих людей спільно надамо можливість на рівних здобувати вищу освіту всім людям, незалежно від їхнього стану здоров'я.

01.12.2005Спілкувався Василь ГЕРУС



Рівне-Ракурс №10 від 01.12.2005p. 
На головну сторінку