№585 від 10.01.2013p. | |
Передплатний індекс: 23429 Тел. +38(0362) 623131, (098)0565477 |
#Відома постать
У бібліотечці Літературного музею Уласа Самчука в Рівному вийшла книга митрополита Іларіона “Твою тільки луку ці руки косили”, у якій представлено часточку досить об’ємного поетичного доробку знаменитого українського вченого, відомого державного та церковного діяча.
Творчі набутки цієї людини просто вражаючі. Тут і “Дохристиянські вірування українського народу”, і “Словник Шевченкової мови”, і двотомна “Історія церковно-слов’янської мови”, і чотиритомний “Етимологічно-семантичний словник української мови”. Митрополит Іларіон звершив другий в історії українського народу та історії його Церкви переклад Біблії, присвятивши цій подвижницькій праці сорок років. А ще були непроминального значення роботи “Українська культура” та “Українське писання” (граматика), тиражі яких були на той час (1918 рік) нечувано великими - понад мільйон примірників кожна; ще були фундаментальні “Історія українського друкарства”, “Історія української літературної мови”, “Українська Церква за час Руїни”, “Поділ Єдиної Христової Церкви і перші спроби поєднання її”, “Книга нашого буття на чужині”... Спромігшись навіть на одну з таких праць, людина вже обезсмертила б своє ім’я в історії України. А тут маємо таке розкрилля таланту!
Не менш ваговитими були і Огієнкові організаторські діяння. Він був одним із утверджувачів Українського державного університету в Києві за уряду гетьмана Павла Скоропадського 1918 року. Був засновником і першим ректором Кам’янець-Подільського університету до 1920 року. За часів Директорії був Міністром освіти в уряді УНР, а згодом - Міністром віросповідань аж до 1924 року. Це йому уряд Української Народної Республіки доручив скласти програму Свята Проголошення Акту Соборності України та очолити ці урочистості. Він і визначив дату Свята Злуки - 22 січня 1919 року.
Коли уряд УНР силою воєнно-політичних обставин змушений був переміститися в Польщу, “в тодішньому тимчасовому “центрі” Української Народної Республіки, яким був Кам’янець-Подільський, з доручення Симона Петлюри залишився, як найвищий представник уряду, Головноуповноважений уряду УНР, проф.І.Огієнко; і на цьому становищі він фактично, тут на місці, мусів узяти на себе обов’язки керування державним апаратом УНР - від листопада 1919 року по 1920 рік” [Юрій Мулик-Луцик. “Усопшому Митрополиту Іларіону в пам’ять на віки вічні”].
Однак книгою “Твою тільки луку ці руки косили” представлено автора-поета. Автора, який із висоти свого поважного віку мав повне право виголошувати для нас усіх святу істину про сенс людського буття:
Найбільше щастя: для Народу
Віддати все своє життя,
Покласти душу за Свободу,
Прийнять за нього й розп’яття!
(“Українському народові у дні мого сімдесятп’ятиліття”)
Художня палітра Івана Огієнка досить багатобарвна. Його твори насичені ємкими й оригінальними образами, що пробуджують чуття і творять відповідний настрій.
І грім гримів, й огні палали,
І різали мечами землю,
Й впинались в неї, як стожала,
А я в страху душею внемлю...
(“В огні і бурі”)
Співала пташка на калині
І все цвіло навкруг весною,
Луна стелилась по долині
Так ніби стрічкою ясною...
(“Весінні гімни”)
За життя автор створив сотні ліричних віршів, друкував їх у різних періодичних виданнях. Тож не можна повністю погодитися зі згаданим вище Юрієм Муликом-Луциком, що “поетична форма у нього - це тільки засіб, що служить його мислительській меті”.
Поезія Іларіона-Огієнка є насамперед вираженням стану душі, виливом глибоких почувань автора, переживань і мрій. Високість мрій і дум віддзеркалюється повною мірою і у стилі авторського письма. Це особливо помітно в автобіографічній поемі “На Голготі”. У ній, оглядаючи шлях, пройдений героєм поеми Іваном Бориною, своїм прототипом, автор зізнається:
Життя йому вложить хотіло
Все серце в мертвую труну,
Господь же вклав живу струну
Бреніть на подихи всі сміло.
(“На Голготі”. С.8).
Борина був, як гусла Божі,
Що плачуть з леготом в недолі,
Й на кожні подихи ворожі
В душі його стогнали болі.
(“На Голготі”. С.33).
Прагнучи відродити в українській літературі призабутий жанр містерій, митрополит Іларіон багато уваги приділив праці саме в цьому жанрі. Тож у першому томі своїх творів, який побачив світ у 1957 році у Вінніпезі, автор вмістив свої філософські містерії. Том завершено післямовою про релігійну поезію. На нашу думку, ця післямова є своєрідним ключем до розуміння усього поетичного доробку Івана Огієнка. Тому її і вміщено у даному виданні.
На закінчення хочу ще раз повторити слова Поета:
Люби всій Край, як любиш Бога,
А свій Народ, як Матір Божу,
Тоді Голгота - в Рай дорога.
І терня станеться за рожу.
(“Українському народові у дні мого сімдесятп’ятиліття”)
10.01.2013 | Інна НАГОРНА, завідувач Літературного музею Уласа Самчука в Рівному |
Рівне-Ракурс №10 від 10.01.2013p. На головну сторінку |